Tema: Kreativitet som redskap til livsmestring. |
Kursrekken bygger på et ett dags introduksjonskurs a 7 timer. De øvrige trinnene er organisert i fire uavhengige deler, trinn 1, 2, 3 og 4, hvert trinn på 2 dager a 7 timer.
|
Kursrekke |
Innhold |
Introduksjonskurs: Mot til å skape? |
En introduksjon til den påfølgende kurspakken, hvor deltagerne gjennom egen aktiv deltagelse får erfare et nytt møte med seg selv og andre ved hjelp av ulike enkle kreative metoder.
|
Trinn 1: Det skapende menneske |
Ved å få et bevisst forhold til den kritiske stemmen i oss som hindrer det frie uttrykk, skapes et nytt rom for lek, undring og utfoldelse. Et viktig utgangspunkt for forståelse og utvikling av det spontane, skapende menneske vi alle rommer.
|
Trinn 2: Bakgrunn og identitet |
Familien, og den kommunikasjon som finner sted i familien, er vesentlig for forståelsen av identitetsutviklingen. De erfaringer vi gjør tidlig i livet fra samhandlingen i våre familierelasjoner er grunnleggende for hvordan vi senere opplever og oppleves i møte med omverdenen. Ved å sette de etablerte familiemønstre i fokus, utvides og endres rommet for opplevelsen av den individuelle frihet.
|
Trinn 3: Med streken og symbolet som språk |
Reggio Emilia skrev en gang: ”Et barn har hundre språk, men mister 99.” De tapte uttrykk hører alle til symbolspråket. På dette kurset arbeides det med å etablere en forståelse for og erfaring i hvordan å møte barnets kreative uttrykk.
|
Trinn 4: Kreativitet og mestring |
Hvilken oppdagelse er det kunstneren gjør allerede som barn med sin skapende aktivitet; oppdagelser som gjør at de senere ikke kan leve uten sitt kreative uttrykk? Hvilken betydning har disse erfaringene for opplevelsen av mestring? Ved å ta i bruk ulike kreative virkemidler, åpnes det opp for nye kilder til håndtering av en hverdag som for mange har mistet leken og bevegeligheten.
|
Kursenes formål |
Kontakt med skole og behandlingsapparat har synliggjort en stor usikkerhet knyttet til forståelsen av og evnen til kommunikasjon med barn og unge ved hjelp av deres kreative uttrykk. I stedet for å møte dem på deres premisser har det ligget forventninger om at de unge selv skulle mestre dialogen i det talte språk. Kunstuttrykk er kropps basert. Å gi rom for at historien kan fortelles gjennom ulike kunstuttrykk utvider dialogen og muliggjør en endring. |
Målet er å gi den enkelte fagperson en trening i bruk av ulike kreative kommunikasjonsverktøy til bruk innen veiledning, samarbeid og behandling. Dette for å utvikle en større forståelse for og erfaring i bruk av kreativitet og skaperevne i møte med barn og unge.
|
Gjennomføring |
Forløpet er basert på læring gjennom aktiv deltagelse, med en veksling mellom praktiske, kreative øvelser og relevant teori. Det vil også settes av tid til oppsummerende samtaler.
|