Tema: Kreativitet som redskap til livsmestring.

Kursrekken bygger på et ett dags introduksjonskurs a 7 timer.
De øvrige trinnene er organisert i fire uavhengige deler, trinn 1, 2, 3 og 4, hvert trinn på 2 dager a 7 timer.

   Kursrekke                                

   Innhold                                                                   

Introduksjonskurs:
Mot til å skape?

En introduksjon til den påfølgende kurspakken, hvor deltagerne gjennom egen aktiv deltagelse får erfare et nytt møte med seg selv og andre ved hjelp av ulike enkle kreative metoder.

Trinn 1:
Det skapende menneske

Ved å få et bevisst forhold til den kritiske stemmen i oss som hindrer det frie uttrykk, skapes et nytt rom for lek, undring og utfoldelse.
Et viktig utgangspunkt for forståelse og utvikling av det spontane, skapende menneske vi alle rommer.

Trinn 2:
Bakgrunn og identitet

Familien, og den kommunikasjon som finner sted i familien, er vesentlig for forståelsen av identitetsutviklingen.
De erfaringer vi gjør tidlig i livet fra samhandlingen i våre familierelasjoner er grunnleggende for hvordan vi senere opplever og oppleves i møte med omverdenen.
Ved å sette de etablerte familiemønstre i fokus, utvides og endres rommet for opplevelsen av den individuelle frihet.

Trinn 3:
Med streken og symbolet som språk

Reggio Emilia skrev en gang:
”Et barn har hundre språk, men mister 99.”
De tapte uttrykk hører alle til symbolspråket.
På dette kurset arbeides det med å etablere en forståelse for og erfaring i hvordan å møte barnets kreative uttrykk.

Trinn 4:
Kreativitet og mestring

Hvilken oppdagelse er det kunstneren gjør allerede som barn med sin skapende aktivitet; oppdagelser som gjør at de senere ikke kan leve uten sitt kreative uttrykk?
Hvilken betydning har disse erfaringene for opplevelsen av mestring? Ved å ta i bruk ulike kreative virkemidler, åpnes det opp for nye kilder til håndtering av en hverdag som for mange har mistet leken og bevegeligheten.

   Kursenes formål                                                                                                                        

Kontakt med skole og behandlingsapparat har synliggjort en stor usikkerhet knyttet til forståelsen av og evnen til kommunikasjon med barn og unge ved hjelp av deres kreative uttrykk.
I stedet for å møte dem på deres premisser har det ligget forventninger om at de unge selv skulle mestre dialogen i det talte språk.
Kunstuttrykk er kropps basert. Å gi rom for at historien kan fortelles gjennom ulike kunstuttrykk utvider dialogen og muliggjør en endring.

Målet er å gi den enkelte fagperson en trening i bruk av ulike kreative kommunikasjonsverktøy til bruk innen veiledning, samarbeid og behandling.
Dette for å utvikle en større forståelse for og erfaring i bruk av kreativitet og skaperevne i møte med barn og unge.

   Gjennomføring                                                                                                                            

Forløpet er basert på læring gjennom aktiv deltagelse, med en veksling mellom praktiske, kreative øvelser og relevant teori.
Det vil også settes av tid til oppsummerende samtaler.